HTML

Utolsó kommentek

  • persicsbalint: @egy hres: Miért baj ez? Az egyik szervezeti struktúra az adott feltételek mellett hatékonyabban működik, mint a másik szervezeti struktúra a saját feltétele mellett. Nem értem, miért fontos az egys... (2012.08.22. 16:08) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • egyenlítő: @egy hres: Na és mi a helyzet a laboratóriumokkal, műhelyekkel, vállalkozási tevékenységgel? Ezért emlegettem a Prokrusztész ágyat. Jellemzően minden felsőoktatási intézkedés a bölcsész (kisebb mér... (2012.08.20. 12:34) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • egy hres: @egyenlítő: Kedves Egyenlítő! A példa nem jó, merthogy a tanszékek-intézetek nagyjából most is egységesek. Merthogy van 1db tanszékvezető, 1db helyettes, 1 (v. több) db titkárnő. És a tanszékek fölö... (2012.08.20. 10:26) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • egyenlítő: Miért is kellene egységes hierarchia mondjuk az Esztétika Tanszéknek és a Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszéknek? HR szempontból nyilván egyszerű lenne, mint a Prokrusztész ágy. (2012.08.19. 10:27) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • persicsbalint: Szerintem baromira nem megoldás a külső szabályozása ezeknek a rendszereknek. Ha valódi minőséget akarunk a felsőoktatástól, akkor versenyeztetni kell az intézményeket, ez a versenyeztetés maga után... (2012.08.15. 10:19) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • Utolsó 20

Archívum

A külső szemlélő azt gondolhatná, hogy a felsőoktatásban - és úgy általában az oktatásban - az oktatók vannak többségben és minden csak az oktatás körül forog. Nos ez koránt sem igaz: egy átlagos egyetemi kar esetében az arány kettő az egyhez a kiszolgáló személyzet javára. Akkor, hogy is van ez: nem kell ide HR?

Miközben az egyetemi oktatók többsége éli a kis saját világát az universitas falai között közben elégedetlenkedik, mi szerint nincs eléggé megfizetve (ez olykor igaz), és a kiszolgáló személyzet - aki érte van - nem végzi megfelelően munkáját. Mindezt olykor rendkívül kioktató és útszéli stílusban sérelmezi is.

Közben meg - szabályzat ide vagy oda - nem hajlandó leadni személyi igazolványát, megszerzett új bizonyítványait, lakcím- és egyéb változási adatait a munkáltatónak ami ugye kötelessége lenne. Ámde közben a kiszolgáló személyzet meg végezze munkáját, és készítsen kimutatást, statisztikát úgy, hogy közben nincs birtokában az adatoknak.

Arról már ne is beszéljünk egyesek külön sértésnek veszik azt is, ha saját - azaz saját magukat érintő - kinevezést, átsorolást vagy egyéb dokumentumot alá kell írni. Jó néhányan ezt is megtagadják - közben persze az emelt juttatás azért menjen a bankszámlára. Mert az ugye jár.

Az előző poszt kommentjei között is előkerült, hogy ennyi meg annyi százalékot kell fizetni a közös kalapba. Tény, hogy a központi adminisztráció mintegy 20-25%-a többnyire vízgereblyéző feladatokat lát el, és a valódi terhet - és többnyire a kisebb bértömeget - a maradék kapja.

Ugyanakkor ha nem lenne a sokat szidott központi adminisztráció mégis ki készítené el a bűvös október 15-i statisztikát vagy épp a MAB-felé az adatközléseket. Vagy épp ki hirdetné meg az egyetemi tanári, docensi hirdetéseket? Mert ugye azok például csak úgy vannak maguktól.  És akkor a bérszámfejtésről, pénzügyről, munkaügyről még nem is beszéltünk. Ezt egy kar nem tudja maga működtetni.

Tudjuk, hogy az utóbbi években "beolvasztott" karok - főleg egykori főiskolák - nehezen viselik a közös létet, mert megszokták, hogy magukban garázdálkodhatnak büntetlenül. 

És akkor itt egy újabb probléma, hogy többnyire nincs egységes hierarchia az egyes karokon azaz szervezetileg úgy alakítják saját szmsz-üket ahogy éppen gondolják. Ez pedig megint csak a káosz egy újabb okozója.

A fenti kép csak illusztráció.

Címkék: felsőoktatás hr egyetem közalkalmazott oktatók

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hrazegyetemen.blog.hu/api/trackback/id/tr754710592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

persicsbalint 2012.08.14. 16:52:29

Az oktatók is kiszolgálók, ők a hallgatókat kellene, hogy kiszolgálják.
Amúgy ez a kiszolgálók hihetetlenül rossz megnevezés. Nem szolgáltatnak ők, hanem üzemeltetnek, tapasztalatom szerint. Adminisztratív vagy műszaki rendszereket, munkahelytől függően.

Az adminisztrációról nekem a következő véleményem van, és a következő elméletem:

Kezdetben, amikor kicsik a működtetni való rendszerek, az adminisztráció gyakorlatilag nem létezik, megbeszélik szóban, megállapodnak és kész, leírni nem kell semmit. Főleg nem archiválni, az egyes megállapodások nem évekre szólnak.

Ahogy nő egy szervezet, úgy alakul ki a formális adminisztráció szükségessége: egy olyan szervezeti egységet alakítanak, amelynek feladata az első pontban keletkező megállapodások rögzítése, archiválása, hogy a jövőbeni memóriazavar esetén a megállapodást kötő felek emlékezni tudjanak minden részletre, vissza tudják keresni, miről is volt szó. Azaz itt tényleg az adminisztráció kiszolgálja a megállapodást kötőket (megállapodás lehet az is, hogy na Jani, ötöst kaptál Tudományfilozófia II-ből), de magába a megállapodás folyamatába nem szól bele, követi azt. Ekkor a megállapodást kötők határozzák meg a megállapodás formáját, tartalmát, ügymenetét.

A baj akkor kezdődik el, amikor az adminisztráció átveszi a kontrollt az adminisztratív ügymenetben és ő akarja meghatározni a felek közötti lehetséges megállapodások formáját, tartalmát, ügymenetét. Szabályokat alkot az ügymenetekre, ezzel rugalmatlan kereteket alkot (természetesen a felsőbb szabályzó, pl. kormány szabályait mindig be kell tartani), és így alakul ki az adminisztrációs egység uralma a szervezetben, az igazi bürokrácia.

A külső kényszerből adódó (MAB adatközlés, korrekt bérszámfejtés stb.) adminisztratív feladatokat viszont különítsük el a belső, szervezet által kialakított adminisztratív folyamatoktól (pl. kurzus meghirdetése, vizsgaidőszak lezárása, egyéni kérelmek intézése). Az utóbbival jogosan van baja minden adminisztrációt használónak, ha az hátráltatja őt célja elérésében: láttam, amikor egy rohadt széket (speciális volt EÜ szempontból) fél év alatt sikerült beszerezni a töketlenkedés, az x millió papír miatt. Az előbbivel természetesen nem szabad, hogy baja legyen, legfeljebb azokkal, akik a külső adminisztratív feladatokat (tipikusan felsőbb szabályzók által) létrehozták.
süti beállítások módosítása