HTML

Utolsó kommentek

  • persicsbalint: @egy hres: Miért baj ez? Az egyik szervezeti struktúra az adott feltételek mellett hatékonyabban működik, mint a másik szervezeti struktúra a saját feltétele mellett. Nem értem, miért fontos az egys... (2012.08.22. 16:08) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • egyenlítő: @egy hres: Na és mi a helyzet a laboratóriumokkal, műhelyekkel, vállalkozási tevékenységgel? Ezért emlegettem a Prokrusztész ágyat. Jellemzően minden felsőoktatási intézkedés a bölcsész (kisebb mér... (2012.08.20. 12:34) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • egy hres: @egyenlítő: Kedves Egyenlítő! A példa nem jó, merthogy a tanszékek-intézetek nagyjából most is egységesek. Merthogy van 1db tanszékvezető, 1db helyettes, 1 (v. több) db titkárnő. És a tanszékek fölö... (2012.08.20. 10:26) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • egyenlítő: Miért is kellene egységes hierarchia mondjuk az Esztétika Tanszéknek és a Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszéknek? HR szempontból nyilván egyszerű lenne, mint a Prokrusztész ágy. (2012.08.19. 10:27) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • persicsbalint: Szerintem baromira nem megoldás a külső szabályozása ezeknek a rendszereknek. Ha valódi minőséget akarunk a felsőoktatástól, akkor versenyeztetni kell az intézményeket, ez a versenyeztetés maga után... (2012.08.15. 10:19) Mikből is áll, és mitől lehet jobb az egyetemi világ?
  • Utolsó 20

Archívum

Zanzásítva általában elmondható, hogy a magyarországi egyetemek nagy részét irányító rektorok, dékánok, főigazgatók nem menedzser-beállítottságúak, azaz ugyan saját szakterületükön kiváló eredményeket tudnak felmutatni de ugyanakkor fogalmuk sincs arról, hogy miként is kellene működtetni egy egyetemi szervezetet. Közben pedig űzik saját kis játékaikat - közpénzen. 

Ezen vezetők többsége nem tartja fontosnak egy erős, és döntésképes hr-szervezet - de úgy általában semmiféle háttérszervezet (pl. rektori, vagy dékáni hivatal) megfelelő kialakítását, és döntéseik többnyire ad hoc születnek és egyáltalán nem támaszkodnak döntéseik meghozatala előtt sem a munkaügyi, sem közvetlen támogatásukra hivatott dékáni, rektori hivatalok munkatársaira.

Azaz egy-egy döntés előtt többnyire nincs sem hatásvizsgálat, sem a részletek nem kerülnek tisztázásra - például egy felvételnél, hogy rendelkezik-e egyáltalán üres státusszal például a rektor azaz van-e hová "ültetni" az adott dolgozót. Aztán a már kész helyzetet "sikálja el" valahogy a munkaügy. Ez meg is történik, de mivel nincs tudatában később sem az adott vezető, hogy nem tehette volna meg amit megtett később újra és újra aláír egy-egy kinevezési szándékot. - az amúgy is zömében túlterhelt munkaügyi adminisztráció pedig csak kárelhárítást végez nap mint nap, a valódi stratégia-, szabályzat és jövőkép kidolgozása helyett.

Ennek következménye szükségszerűen az, hogy újabb és újabb embereket kell felvenni - fizetni - a már amúgy túl nagy létszámmal dolgozó adminisztrációba, de így sem oszlik tovább a feladatmennyiség, hanem újabbakat szül. A feladatok olykor aránytalanul kerülnek elosztásra a rendszerben és az értük járó honorárium sem igazságos (pl. munkacsoportokon belül is 300%-os bérkülönbségek fordulnak elő úgy, hogy a jóval többet kereső kolléga jócskán kevésbé leterhelt mintsem a kevésbé megfizetett munkatárs. Ez persze feszültségeket generál, az amúgy is túlbonyolított és rendkívül nehézkesen működő rendszerben.

Általában az is elmondható a felsőoktatási intézmények agyonbonyolított és rendkívül idejét múlt szervezeti hierarchiájáról, hogy az adott munkahelyi vezető (legyen szó fizikai, vagy szellemi területről) sincs tisztában azzal, hogy beosztottjai pontosan mivel is foglalkoznak munkaidejükben, és többségük a bérezésüket sem tekintette át soha. Ebből is adódik, hogy a feladatelosztás és a bérezés aránytalanságai nem, hogy megoldódnának, hanem tovább gyűrűznek. 

Miközben rendkívül álságos módon még saját belső előírásait sem tartja be az adott intézmény, akkor a törvényi, minisztériumi rendelkezésekről már ne is beszéljünk. 

S persze ne legyünk képmutatók: ebben a világban milliárdok úsznak ki az állam kezei közül a mai napig, hónapról hónapra. Az állam pedig még mindig hagyja ezt, pedig nyugodtan elzárhatná a pénzcsapot, de valamiért nem teszi. 

Hát erről a világról fogok itt írni néha - amit, és ameddig lehet. Ha érdekel akkor olvasd... :)

A fenti leírás persze egy intézményből indul ki és ebből általánosít, így nyilván vannak olyan intézmények amelyekre nem illik rá a fenti leírás. Legalábbis remélem. :)

Címkék: felsőoktatás hr egyetem rektor munkaügy

80 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hrazegyetemen.blog.hu/api/trackback/id/tr874708957

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 120 ok, ami miatt nem szavaznék a Fideszre 2012.08.12. 23:28:42

Bűnlajstrom 2010 áprilisától 2012 augusztus elejéig. A lista folyamatosan bővül. Ha kihagytam valamit, írd meg kommentben! * 1. A Kubatov-lista 2. Pintér Sándor belügyminiszteri kinevezése 3. Kósa és Szíjjártó nyilatkozatai az ország csődközeli helyzet...

Trackback: Megtiltaná a tandíj szó használatát a hírekben a kormány 2012.08.12. 23:27:26

Törölje a tandíj szót a média a szótárából, ez a kormány kívánsága, hiszen a tandíjat 2008-ban már eltöröltette a szocikkal a Fidesz! A média mégsem akarja a tandíj szó helyett a kormány által kreált “új finanszírozási rendszer” kifejezést ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. Bubó 2012.08.12. 23:02:13

csak anynit hogy szakterületükön SEM

dr. Bubó 2012.08.12. 23:03:13

meg még anynit hogy nemcsak a zegyetemek...
minden álami intézmény/hivatal stb...

ppppalika 2012.08.12. 23:17:45

Hallgasd meg a Mezey interjút az inforádióban!

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.12. 23:21:42

Az én egyetememről első körben pont a forgószékbe fingókat (HR, pénzügy, bérszámfejtés, stb) rúgnám ki. Mi, kutatók, oktatók minden hónapnak úgy futunk neki, hogy talán ez lesz az utolsó, a rektori hivatal alá tartozó papírgyárosok persze a szent tehén kategóriába tartoznak.

Bandee 2012.08.12. 23:26:40

@Fertőtlenítés a faluban: igen tök igazad van. Ugyanakkor a cikk írójának sokmindenben igaza van csak nem ilyen felületesen hanem sokkal mélyebben kellene ezt megírni. Továbbá nyilvánvaló hogy a posztoló nem reál egyetemek (TTK vagy Orvosi) valamelyikéről jött, mert akkor tudná hogy ha az egyetem végtelenül tekintélyelvű vezetőinek nekimegy akkor egy éjszaka elviszi a fekete autó és örökre eltűnik valamelyik campus sötét pincéjében... :)
Viccen kívül, nem HR kellene hanem egy jó oknyomozó ujságíró, PSZAF (vagy ami most helyette van) vizsgálat, de ennek valós esélye egyenlő a nullával.

ne most 2012.08.13. 00:01:38

Az egyetem nem hadsereg vagy locsoló kft. HR hülye.

tükörfúró 2012.08.13. 00:56:43

pszáf, fekete autók, háer?
Megint sikerült a legnagyobb baromságokat összehozni;..
Érdemes kiindulni ebből:az egyetem vezetői választottak.

Nem kinevezi a minisztérium, hanem helyben választják.
Ezért pontugy kiszolgálják a választóikat, erős oktatókat, hangadó alkalmazottakat, mint a kormány a nyugdijasokat.pl.Vagy a vasutasokat, vagy a stb zavaros de erős csoportokat.

Na innentől minden játszik, korrupciotol az érdekharcokig az alsó szinteken , az a mese, hogy oda fel, a bársonyszékbe "alkalmas" ember kerül, hát persze, alkalmas politikai és egyéb kapcsolatokkal, bár legalább valami redundáns, kacsázó módon elvezetik az itézményt.

A minisztérium ugyanis 2nap alatt bedöntene mindent, ha onnan fentről várna egy niemand minden piszlicsáré ügyben egedélyre, nyugodtan le is hegeszthetnék az egyetem kapuit, hiszen 98%ban épp a minisztériumi ökörség a táptalaja annak a sötét nihilnek, ami lent a karokon van, ott manifesztálódik a fent kiöntött döbrögi stilus és magashivatali gőggel leöntött mélybutaságok.

tükörfúró 2012.08.13. 01:03:55

A háer meg már onnan el van cseszve, hogy bértábla. Alapja? A ledolgozott idő.
Tehát aki lehuz 50évet a ruhatárban ülve egy kis 3 lábu széken, az kapjon 2,5x annyit, mint aki 23 évesen "viszi" egy komplett tanszék összes ügyeit..

Jo, vannak kerülő utak, az intézmények ahogy lehet élnek is vele, de amig a jogszabály mélyértelme egy nyugdijasgyőjtő, egy szociális elfekvő, addig miféle háer?

Hisz a fő baj, a humán erő, az itt inkább ellenerő, mint a seregben, ami szögletes guritják, ami kerek cipelik.

Mert ezt csináltuk 20éve is, vagy 15éves főigazgatói valami előirja, vagy már senki sem tudja.

Esetleg az illető alkalmazottnak ennyire tellik agyilag, 'havinyolcvanér. Ja.
...mer azzal már akár vezető is lehet, 3-4 ember főnöke.
NA ez a kemény, nem a háer fantáziák.

burgener 2012.08.13. 05:12:49

@Fertőtlenítés a faluban:

Megint itt van ez a nagypofájú, sznob szemlélet, hogy az egyetemi oktatók zsenik, a bérszámfejtés meg hülye.

Nagyon rossz rektor lennél, amit írtál, jó példa arra, kikből lehet a jövendő egyetemi vezetője.

Belagezapista (törölt) 2012.08.13. 07:08:54

@Fertőtlenítés a faluban:
Én viszont először az oktatók felét rúgnám ki, és versenyszférából részmunkaidős óraadókat vennék fel, akiknek némi közük is van a szakterületekhez, amelyeket oktatnának, ellentétben az oktatók többségével.

Belagezapista (törölt) 2012.08.13. 07:14:41

@tükörfúró:
A közalkalmazotti bértábla tényleg egy őrület. Egy 23 éves egyetemi diplomát szerzett pályakezdő 128 ezer bruttót, vagyis kb. 85 ezer nettót keres közalkalmazottként. Nyilván egy pályakezdő a versenyszférában is általában jóval kevesebbet keres, mint egy öreg róka, ellenben ott az életkor önmagában nem nemesít, ott a cég dönti el, hogy az illető munkája megér-e többet, érdemes-e többet adni neki, nem lép-e le adott fizetéssel, mert a konkurenciánál többet keresne.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.08.13. 07:19:07

bezzeg amikor meg kibasznak egy ilyen vezetőt akkor jön az ösznépi sírás, hogy diktatúra van.

zorro172 2012.08.13. 07:19:12

Sajnos a mai egyetemi oktatók 95%-a soha nem dolgozott az egyetem falain kívűl, sőt 80%-a még külső megbízást sem vállalt soha. A sorsa már hallgató korában eldőlt: ahogy elért a szakirány választásig és bejött egy vezető oktatónak, onnantól kezdve elrendeződött a sorsa. Magam is egyetememen (műszaki kar) dolgozok, úgy hogy végzés után hét évet dolgoztam termelőszférában. Már öt éve, hogy visszatértem az alma materbe és még ma is csak kapkodom a fejem: amíg nincs fokozat nincs állás - neked, mire meglesz a fokozat, sajnos nincs meg a belsőgyakorlat: bocs, mehetsz:).
A menedzseri szemlélet valóban hiányzik, de nem a adminisztráció a vízfej, hanem a vezetők kedvencei, volt doktoranduszai hiába diletánsok "univerzáslisak" és kirobbanthatatlanok.

Belagezapista (törölt) 2012.08.13. 07:49:01

@zorro172:
Pontosan ez a fő probléma. Szvsz kötelezővé kellene tenni 5 évet a versenyszférában mielőtt valaki elkezdhetné a PHD-t, és akkor talán kicsit javulna a helyzet. De szerintem ezzel együtt is az egyetemeken csak az alapozó és elméleti tárgyakat szabadna taníttatni belső oktatókkal, a többihez külső óraadók kellenének, akiknek frissek az ismereteik.

Másik dolog, hogy a doktoranduszok között is elég nagy a szórás, ismertem olyat aki tényleg okos és tehetséges, de nála is meglátszik, hogy nem dolgozott soha máshol, ugyanakkor van köztük olyan is, aki a leghülyébbek közül kerül ki, és azért marad az egyetemen, mert a versenyszférában esélye nem lenne.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2012.08.13. 07:58:48

@zorro172: Lehet, hogy reál szakokon úgy megy, ahogy leírod, de humánon... :-/ Pont azt látom, hogy az oktatók 90%-a alibi munkahelynek tekinti az egyetemet, és alapvetően az egyetem falain kívülről él meg - kivéve a jól helyezkedő cím- és pozícióhalmozókat, akik bankárt megszényenítő fizetést vágnak zsebre egész heti unatkozással. Jó az, ha van egy fix, bejelentett állás, végülis fizetik a TB-t és az önéletrajzban sem mutat rosszul presztizsként az "oktató az X.Y. jónevű egyetemen" tétel. Ennek fejében bejárnak heti 1-2 napot, kedden-szerdán leadják az óráikat (mert ugye hétfőn korán van még, pénteken meg már kezdődik a hétvége), hisztériáznak, ha este 7-kor a nettó 85-öt kereső tanszéki titkárnő haza merészelt menni, aztán a hét többi napján hírüket sem hallod. Esetleg a félévben 2 hét alatt blokkban leadják az összes óráikat, aztán huss vissza a vidéki/külföldi otthon, második-harmadik munkahely; hallgatóknak meg elég 2 fogadóóra a vizsgaidőszak előtti héten.

dr. pretender 2012.08.13. 08:41:04

@Fertőtlenítés a faluban: és nyilván akkor a bérszámfejtést is ti csináltátok, nem?

68nyara 2012.08.13. 08:48:04

Ez igen, első bejegyzéssel máris kint a címlapon. Valamelyik Indexes HR-es feleségét kirúgták egy egyetemről?

A poszt meg nem éppen végiggondolt. Az egyetemen (mint már más is megjegyezte) választott vezetők vannak, tehát nem valaki kinevezi őket kívülről, az alapján, hogy jó HR-esek e? A másik gond, hogy jelenleg (az elmúlt tíz évben legalább) az egyetemektől elég komoly összegeket vontak el. Most lehet azt mondani, hogy az oktatók mind szarok, és heti egy - két órát tartanak, de valahogy mégis megtartják az órákat. Igen, van aki csak heti egy-kettőt. Azonban, főleg a nagy felduzzasztás óta (BSC), iszonyatosan sok hallgató ücsörög bent. Nálunk pl. átlagos félévben az alapszakon 400 körül. No, akkor kit rúgjon ki a rektor / dékán? Az egyik tanszék titkárnőjét (lesz kettőnek egy), vagy oktatót?

Sok a hiba az egyetemek működésében, lehet érvelni a karok elburjánzása ellen, a színvonal romlása ellen, az szakok/tanszékek egymás ellen viselt háborúja ellen, de ilyen pénzügyi körülmények közt még HR-est felvenni? Minek? Ok, ő abszolút tudományos alapon megmondja, hogy kellene még két takarító/pénzügyes/titkárnő/szerelő, sőt ki is tudja választani őket. A legjobbakat. Csak pénz nincs alkalmazni őket. Ugye nem tetszett arra gondolni, hogy a tanári kinevezéseket is majd egy HR-es fogja eldönteni? Isten mentsen ettől.

Elég ha a nagy cégeknél futunk bele a szőke lányokba, akik ránézésre el tudják dönteni, hogy kit kell felvenni. Értenek a büfé üzemeltetéstől a mérnöki munkáig mindenhez. Ja, jól néz ki, szépen van felöltözve, ja és a főnök barátja, akkor jöhet. Ja, hogy Wolf díjas matematikus? Hát a farkasokhoz nem értünk, az nem számít. Azonban az a jóképű srác olyan csini, hát jöjjön az.

Snappy Ogre 2012.08.13. 08:55:54

Redundáns kacsázó módon? Ez mit jelent?

auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2012.08.13. 09:06:13

@Belagezapista: "A közalkalmazotti bértábla tényleg egy őrület. Egy 23 éves egyetemi diplomát szerzett pályakezdő 128 ezer bruttót, vagyis kb. 85 ezer nettót keres közalkalmazottként."

Ha nem is egyetem/főiskola, de középiskolai szintről írtam vala 2007-ben, Miért nem leszek tanár? címmel:
wiki.javaforum.hu/pages/viewpage.action?pageId=8028193

A tanárokat nem az érdemeik szerint fizetik meg, s amíg ez így van, addig a jobbak nem maradnak meg tanárként, néhány elhivatott szakbarbárt leszámítva. És csak annyi kellene, hogy ne a bértábla legyen a mérvadó (illetve igen: mint minimálisan megadható bér).

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.13. 09:09:57

@Belagezapista: Ez lenne a második szükséges lépés.

Lescol 2012.08.13. 09:10:35

Semmiképp se általánosíts egy példából más egyetemekre!

Hiba, hiteltelen leszel és többet ártasz mint amennyit használsz.

Inkább ismerd el hogy egy egyetemről írsz, megnevezned se kell melyik az, de ne általánosíts!!!!!!!!!!

piefke 2012.08.13. 09:12:12

A magyar felsőoktatási intézményekre a rendszerváltás után úgy „tették rá” az egyetemi autonómiát, hogy nem számoltak a már ott lévő, kontraszelektált egyetemi elittel. Ez az elit (professzorok, rektorok, stb.) aztán a kapott intézményi autonómiát arra használta fel, hogy kiépített egy komplett, zárt „kasztrendszert”, amely a saját érdekeit szolgálja (értsd: minél kevesebb munka, minél kevesebb objektív teljesítményellenőrzés, a pozíciókat a kapcsolatok és nem a tudományos és munkateljesítmény határozza meg, stb…).

A magyar elitek (nem csak az egyetemeken, de ott is) már hosszú évtizedek óta voltak egyébként kontraszelektáltak – nem véletlen, hogy a magyarokhoz köthető kiemelkedő szellemi teljesítmények túlnyomó többsége külföldön, meritokrata viszonyok között született meg. Ennek a helyzetnek egyenes következménye a magyar felsőoktatás színvonalának tapasztalható csökkenése. (Megj.: nem igaz, hogy ennek az az oka, hogy „bárkit felvesznek”, mert attól, hogy a bivajbasznádi fősulira tényleg akárki mehetett, még létezhetnének az országban kimagasló, nemzetközi szinten is „jegyzett” egyetemeink, ha ott az egyetemi oktatógárda nem olyan lenne, amilyen…)

Amit a posztíró HR-szinten lát és leír, az oktatási, tudományos teljesítménybeli és általános szervezési téren is „ott van” a felsőoktatásunkban. Ezzel pedig az ország egyetlen komolyan vehető erőforrását, a szellemi kapacitást tesszük tönkre!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.08.13. 09:14:04

nem vagyok benne biztos, hogy van olyan intézmény amire nem illik a leírás...
Magam és a szűkebb környezetem egyetemi/főiskolai élményei alapján...

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.13. 09:22:33

@burgener: Az oktatók/kutatók nem zsenik, de ők hozzák a bevételt (és a kiadások jó részét is ők generálják). Az egyetem feladata elsősorban a szakemberképzés és a kutatás, amit az oktató gárda végez. Minden más (HR, bérszámfejtés, kertészet, karbantartók) egység feladata az lenne, hogy az előbbi csoportnak alá dolgozzanak.
A bérszámfejtés nálunk nyugdíjas nénik gyülekezete, akik rendszeresen szúrják el az ilyen-olyan eseti kifizetéseket, ezzel izgalmas napokat okozva az érintetteknek. Ők még így is hagyján, az igazi nagy bazmegek a pénzügytől és a beszerzéstől jönnek.

Fortresse 2012.08.13. 09:26:02

Bakker!
Én egy ilyen egyetemen dolgoztam adminisztrátorként (ez az elnevezés sok területet lefed). Tudnék mesélni, de amit a blog írója leírt, egy az egyben igaz az egyik budapesti egyetemre! Csak nem az szolgált példaként? :))

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.13. 09:33:02

@dr. pretender: Nem mi csinálnánk, hanem az erre megbízott néhány személy. Most több, mint tízen vannak. Ugyanakkor, ha a tízből valamelyik kiesik szabadság, betegség miatt, akkor jó eséllyel megáll az élet, mert a többi képtelen átvenni a hiányzó feladatát. Valószínűleg a kevesebb több lenne, ha néhány, számítógéphez értő munkatárs dolgozna az vakaródzó nénik helyett.

persicsbalint 2012.08.13. 09:35:07

@Fertőtlenítés a faluban: "Az oktatók/kutatók nem zsenik, de ők hozzák a bevételt (és a kiadások jó részét is ők generálják)."
A legtöbb egyetem az állami hozzájárulásokból él meg, az pedig mennyiség és nem minőség alapon jár. Így ez a mondatod hatalmas demagógia. A bevételt nem az oktatók/kutatók hozzák, hanme az oktatók/kutatók SZÁMA. Amíg egy magyar egyetemnek nem fontos a valóban jó oktató/kutató, addig jó szakembergárdát sem tud képezni.
A másik elképzelésed pedig, miszerint az adminisztráció az oktatók alá dolgozik, igaz is lenne, amennyiben a legtöbb oktató hozzáállása ne az lenne az egyetemhez, hogy ez egy olyan állás, ahonnan kirobbantani nem tudják, akármennyire is rossz munkát végez (be nem tartott határidők oktatásban pl.), vagy éppen ahogy tapasztaltam: a legtöbb oktató akkor lenne boldog, ha nem lennének hallgatók az egyetemen, eggyel kevesebb nyűg. Amíg a munkájukat nyűgnek tekintik, addig ne beszéljünk arról, hogy elvárják, hogy az adminisztráció kiszolgálja őket. Ez akkor működhet, ha ők a "rocksztárok" és tényleg ők termelik a pénzt. De nem így van, a pénz az jár, létszámalapon. Amíg ilyen a finanszírozási rendszere a felsőoktatásnak, ez így is fog maradni.

Kooppaany 2012.08.13. 09:41:55

HR-esként abszolút igazad van és grat a leíráshoz: az egyetemi ilyen-olyan vezetők a jogszabályokra fittyet hányva írják alá a legkülönfélébb kinevezéseket, amelyeket a HR-eseknek kellene formába önteniük. A rendszerben alapvető hibák halmozódnak:
- a professzionális HR-szemlélet a mocsári varangyosbéka alatt - a HR az egyetemi struktúrában követő, és nem kezdeményező,
- konkrétabban: előírás, milyen végzettséggel lehet valaki egyetemi oktató - ennek ellenére van, amikor még egyetemi végzettsége sincs, mégis felveszik (pl. termelésből érkezők), vagy semmiféle pedagógiai hozzáállása sincs (ösztönösen kegyetlen, legalább félnek tőle),
- nincs gyakorlata, tudományos fokozata, mégis "meg kell oldani", hogy docens legyen,
- alig írt valamit, konferenciákról csak hallott, mégis egyetemi tanárt kell belőle csinálni (ezeket formálisan a miniszterelnök nevezi ki),
- özönvíz előtti ismeretekkel rendelkezik - hiányzik egy ellenőrizhető, számonkérhető továbbképzési rendszer (vagy ha van is kötelező tanfolyam, azt részérdek vezérli, befolyásos emberke pénzszerzése hajtja),
- egy tanársegédnek munkába álláskor majdnem többet kell felmutatnia, mint egy professzornak - ugyanakkor egy tanársegédnek akár három-négyszeres az óraterhelése és más feladatai, mint egy professzorénak (egyetemi tanárnak), közben a fizetése a professzori illetmény 40%-a, és rendszerint kevesebb a mellékjövedelme,
- kirobbanthatatlan adminisztratív állomány gyűlt fel, de ha leépítésre kerül sor, valahogy mindig a munkaképesebbeket küldik el először (érdekérvényesítés!),
- rossz a kisegítő feladatok szervezése, így sokszor az oktatók végeznek el olyan feladatokat, amelyeket nem nekik kellene (pl. beiskolázási kampány, egyetem promóciózása, pályázatírás, adminisztráció növekvő hányada, a lepukkant számítógépes állomány karbantartása, szoftverfrissítése, védelme) stb. stb. stb.

Egy HR-es mindezt pontosan látja, tanácsaival, szakértelmével segítene is tenni a jobbításért, de ez a jelen helyzetben lehetetlen.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 09:45:24

Az egyetemeken a szervezeti átalakítást ott kellene kezdeni, hogy miért van még sok helyen tanszéki titkárnő és külön dékáni hivatal, amikor a feladataik 90%-a fedi egymást? Az ilyenek miatt alakult ki az, hogy hiába van mindenhol elektronikus nyilvántartás, feleslegesen generálnak egy-két papírt, hogy a titkárnő azt lefűzze vagy azt csak ő tudja kinyomtatni, így nem tűnik felesleges embernek (mivel a kávéfőzés/teakészítés már nem feladata, hiszen ezekre már rég nincs pénz az egyetemeken).
Tipikus példa az ELTE egyik karáról: a vizsgákra a névsort csak a titkárnő tudja kinyomtatni, aztán a tanárnak arra kell a jegyeket ráírnia. Ilyenkor merül fel a kérdés, hogy miért fizet ki az egyetem milliókat az elektronikus nyilvántartásra?

Persze néhány helyen már összevontak 4-5 tanszéket egy intézménybe és végeredményben a korábbi 4-5 helyett maradt 1-2 titkárnő, a munkát mégis ugyanúgy el tudják végezni...

northern lights 2012.08.13. 09:46:17

@persicsbalint: "A legtöbb egyetem az állami hozzájárulásokból él meg, az pedig mennyiség és nem minőség alapon jár." Nem ez a teljes kép: az oktatók a kutatásra kapott pénzeiket fizetik be a közösbe, hogy egyáltalán működhessen a tanszék, meg lehessenek a tárgyi feltételei az oktatásnak. Kb 1/16-a vagy még kevesebb jut a tényleges kutatásra, az elnyert pályázatokból.

"A másik elképzelésed pedig, miszerint az adminisztráció az oktatók alá dolgozik, igaz is lenne, amennyiben a legtöbb oktató hozzáállása ne az lenne az egyetemhez, hogy ez egy olyan állás, ahonnan kirobbantani nem tudják, akármennyire is rossz munkát végez (be nem tartott határidők oktatásban pl.), vagy éppen ahogy tapasztaltam: a legtöbb oktató akkor lenne boldog, ha nem lennének hallgatók az egyetemen, eggyel kevesebb nyűg." Mivel telik egy kutató napja? tényleges kutatáson kívül ami kiteszi ideje 5%-át, többi 95% bürokráciára, pályázásra, pénz utáni kuncsorgásra megy el, hogy dolgozni tudjon.

belekotty 2012.08.13. 09:47:07

Kedves posztoló! A rektort és a dékánt az egyetemeken választják. Úgy hogy hülyeség az egész amit összehordtál.
Mellesleg Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc - akiket választottak - szerinted átmenne egy HR-esen? :-))

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.13. 09:47:10

@persicsbalint:
Részben igazad van, létezik az az oktatói hozzáállás, amiről Te írsz. Ez erősen karfüggő, van, ahol el lehet alibizni évtizedekig a felvázolt módon, ugyanakkor van olyan hely is, ahol ez nem megy. Hozni kell a vállalati projecteket, különben jön a lakat.

Bélabácsi 2012.08.13. 09:47:56

@persicsbalint: nálad a pont.

Hatékonyság akkor van, ha verseny van.

Ma az egyetemek közötti versenyt eszementül torzítja a központi szabályozás, a finanszírozás és eleve az elmúlt évtizedek gombamódra megszaporodó intézményszáma is.

Le kell csökkenteni a felsőoktatási intézmények számát, nagyrészt piaci alapra kell helyezni a működést (igen, tandíj és igen, teljesítmény-mérés Európa felsőoktatási intézményeinek teljesítménye függvényében), aztán úgy tíz-tizenöt év alatt beáll az a szisztéma, a hosszú távon gondolkodó és ezért finanszírozni is hajlandó támogatói körrel, a racionálisan döntő diákokkal (=olyan szakot kezdek el aminek jövője van, és ezért fizetek is mert visszajön) és nem sorolom.

Na egy ilyen környezetben már lehet vezetői és szervezeti hatékonyságról beszélni.

@zorro172: nálad is ott a pont, a politikusok többségével is ugyanez a baj, zéró versenyszféra-tapasztalat, nagy száj.

belekotty 2012.08.13. 09:49:22

Csak úgy mellesleg. Az ELTE béréből idén 400 millió hiányzik. Na ehhez milyen menedzser kell? Válság. Jó kis fizetett poszt ez, azért hogy megindokolják hogy nép akarja hogy állami biztosok kerüljenek az egyetemekhez.
Átlátszó.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 09:54:35

@Kooppaany: Teljesen igazad van, szépen összeszedted a legfontosabb problémákat.

Nemrég történt meg az egyik egyetemen, hogy az lett tanszékvezető egyetemi tanár, aki pár hónappal korábban védte meg a doktori disszertációját, pedig elvileg habilitáció kellene már a docensi kinevezéshez is.

A kinevezési követelményeket sokkal erősebben, egységesen kellene érvényesíteni és fontos lenne a meglévő kinevezéseket felülvizsgálni. Például adni 5 évet a tudományos fokozat nélküli adjunktosoknak, docenseknek és ha addig nem szereznek fokozatot, akkor mehetnek vissza tanársegédnek. Lenne a helyükre elég tanársegéd, akinek már van doktori címe...

persicsbalint 2012.08.13. 09:57:00

@northern lights: "Mivel telik egy kutató napja? tényleges kutatáson kívül ami kiteszi ideje 5%-át, többi 95% bürokráciára, pályázásra, pénz utáni kuncsorgásra megy el, hogy dolgozni tudjon."
Mivel telik el egy vállalkozó napja? Ideje 5%-át teszi ki a tényleges munkavégzés (foglalkozik az alkalmazottakkal, stratégiát alkot, terveket készít), a többi 95% arra megy el, hogy adminisztráljon, keresse a pénzügyi lehetőségeket arra, hogy növekedni tudjon (vállalkozói hitelezés) és hasonlók.
Ez is a munka része, meg kell érteni. Ha meg nem akar ezzel foglalkozni a vállalkozó, annyi pénzt keres, hogy erre alkalmazottakat vegyen fel. Ha a kutatók nem akarnak ezzel foglalkozni, fizessenek meg erre embereket, rengetegen vannak, akik pályázatírásból élnek. Persze ekkor drágább lesz a pályázat elkészítése, de valamit valamiért. Ha a kutatónak van akkora komparatív előnye, hogy megéri neki a kutatást elvégezni a pályázatírás helyett, akkor minden valamekkora közgazdaságtani alapismeretekkel rendelkező vezetőnek tudnia kell, hogy megéri megfizetni egy pályázatíró céget. Amíg a kutatónak nincs meg a komparatív előnye erre, akkor bizony szívnia kell a pályázatírással. Ha olyan tudományterületen kutat, aminek nincs piaci haszna igazából, akkor az úgymond egy úri hóbort: az foglalkozik vele, akinek van rá erőforrása (ideje, pénze). Ha valaminek piaci haszna van, fizetni fognak neki azért, hogy kutasson.
Például: a középkori felnémet hangzóváltozások kutatása Magyarországon lehet, hogy szakmán belül értelmes dolog, de a társadalomnak igazán sokat nem ad.

"az oktatók a kutatásra kapott pénzeiket fizetik be a közösbe, hogy egyáltalán működhessen a tanszék, meg lehessenek a tárgyi feltételei az oktatásnak. Kb 1/16-a vagy még kevesebb jut a tényleges kutatásra, az elnyert pályázatokból."
Ez viszont azt jelenti, hogy túlméretezett az a kar/tanszék/intézet. Nem tud eltartani annyi embert, mint amennyi ott dolgozik, rengetegen csak viszik a pénzt, és nem hozzák. Azokat az embereket pedig nem szabad foglalkoztatni. Egy normális cég sem fog olyan embert foglalkoztatni, akit nem éri meg. Lehet találni másikat. Vagy ha nem, akkor be kell zárni a boltot, mert nem működik.

ProsTata 2012.08.13. 10:01:07

@Fertőtlenítés a faluban:
Tisztelt Kolléga!
Sajnálattal veszem tudomásul, hogy Te is azon oktatók sorait gyarapítod, aki szemellenzőtől nem látja a valóságot. A legnagyobb baj, hogy ezt a szemellenzőt Te magadnak raktad fel és nem is nagyon akarod leszedni, mert ez jó, mert így minden egyszerű... Kicsit a másik fejével is kellene gondolkozni, kitekinteni az elefántcsont tornyodból...
Én mindkét oldalt viszonylag jól látom, mindkét oldal munkájában részt veszek. Tény, hogy elsősorban az általad lenézett és megszüntetésre ítélt oktatást kiszolgálókat képviselem. Oktatni, mint óraadó szoktam.
Itt nálunk is találkozom a Te szemléleteddel, bár ez inkább a "tanszéki mérnök" és tanársegédi szinttől felfele nem jellemző. Ennek is megvan a maga oka... Valamiért az az érzésem, hogy az egyetem csak fedőállás, jól mutat a magán névkártya hátoldalán, hogy egyetemi tanár... Csakhogy én is kilőjek egy kis mérgezett nyilat.
Tisztázzunk valamit!
Az egyetemek autonómiája elvi kérdés. Gyakorlatban törvények és jogszabályok nagyon szorosan szabályozzák annak gazdálkodását. Az oktatók az egészből a jót kapják, nekik viszonylagos szabadságuk van, persze valamennyi adminisztrációval.
Ezzel szemben a gazdasági és műszaki üzemeltetés naponta változó jogszabályi környezetben működik. Bizony mondjuk ki, feneketek alá teszi a széket, még a "körtét" is helyettetek csavarja be az asztali lámpába (tisztelet a kivételnek), hogy a méltóságos tanár úr az oktatásra tudjon koncentrálni. A tanár úrnak természetes dolog az, hogy kap fizetést, van kréta, van fűtés és klíma. Apropó klíma! Jól mutatja az általad megtestesített hozzáállást. Tavaly klímával szereltük fel az irodáinkat. Azonnal megkaptuk a reakciót, nem részletezem, felesleges pazarló kiadásnak titulálták az oktató kollégák.
Azért érdekes dolog az ilyen, amikor a tanszékeken hetente jelenleg egy nap van ügyelet (akkor sem az oktatók vannak benn), miközben a kánikulában nálunk ezerrel megy a munka...
Ugyanakkor az új, vagy felújított tanszéki területeken már alapszolgáltatásnak tekinti mindenki a klimatizált munkahelyet.
Bizony az én tapasztalatom az, hogy nálunk az egyetemi oktatók kizárólagos elméleti szakemberekké válnak az intézmény kapuján belépve. A gyakorlatot kinn hagyják a magánszférában. Vagy éppen azt importálják ide be? Pl. megállapodnak fantom cégekkel, pályázati forrás terhére akarnak elszámolni oda nem való tételeket, közbeszerzési törvényre fittyet hányva kezdeményeznek beszerzést, szerződést akarnak kötni úgy, hogy abban csak a szállítási határidő és kötbérfeltételek hiányoznak és persze sincs egyértelműen meghatározva, hogy tulajdonképpen milyen szolgáltatást vásároltak...? Még szerencse, hogy azok a "buta" alattvaló szolgálók ezeket észreveszik, elsikálják és ez is előfordul, hogy megtorpedózzák. Na ilyenkor kapjuk a legtöbbször azokat a sommás véleményeket, amiket Te leírtál. Pedig lehet, hogy milliós, tízmilliós veszteségeket előztünk meg...
Folytatni tudnám, de nem érdemes.
A "sok" mindig viszonylagos. A létszámunk sok, én is ezt mondom. Most meglepődtél? Pedig így van, mert a munka is sok és az évek óta permanens tendencia alapján egyre több. Ami lehet számítógépen, gazdálkodási rendszereken megy, mégis rendszeresen túlóráznia kell a kollégáknak, hogy a 1-2-3-4 napos határidővel kiadott OM statisztikák mellett el lehessen utalni a béreket, vagy a SZÉP kártyádon ott legyen a keret, miközben Te most éppen nyaralsz és költöd.

Brian Cohen 2012.08.13. 10:01:27

Nem értem miért most született ez a cikk. Ill. sejtem, de nem szeretném ha igazam lenne. Az utóbbi néhány tíz évben bármikor meg lehetett volna írni egy ilyen cikket. (Megengedem, most sokkal rosszabb a helyzet mint néhány éve volt.) Miért most jelent meg?

Másik problémám, hogy a kritika nagyon általános. A leírtak igazak lehetnek minden helyre ahová választanak vezetőket. A vezetőt nem azért választják mert ő a legjobb HR-es.

northern lights 2012.08.13. 10:01:45

@Kooppaany: "Egy HR-es mindezt pontosan látja, tanácsaival, szakértelmével segítene is tenni a jobbításért, de ez a jelen helyzetben lehetetlen." HR ugyan azt csinálja mint egy irodista régi világban, adminisztratív körön kívül mást nem - a legtöbb munkahelyen. Kompetenciájuk 0, keretszámokkal dolgoznak, mely keretbe még mindig a sógor, koma, haver, barát kerül be.
Egy specifikus hely követelményeit, szakmáját, sem ismeri, így szűrése is kétséges. Szimplán a "vízfej" növelése. Csomó hülye exhibicionista próbál igazgatni csomó hülye exhibicionistát. Ön megvalósít, pl.: azt elmondja hogy nem jó, de hogy lehet megoldani azt nem -odáig nem terjed a tudása...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 10:03:10

@northern lights: Azért tegyük hozzá, hogy azokat a pénzeket nem az oktatók nyerik el, hanem a tanszék, intézmény, kar, egyetem.
Van egy olyan kutatói felfogás, hogy a pályázati pénz a kutatóké. Ez teljesen téves, sőt legtöbbször munkabért sem lehet belőle fizetni.

Érdekes lenne látni egy olyan statisztikát, hogy melyik felsőoktatási intézmény mennyi normatívát kap, mennyi pályázati pénzt nyert el és mennyi saját bevétele van.

Kooppaany 2012.08.13. 10:08:05

@piefke: Abszolút egyetértek. A régi struktúrákat az egyetemi autonómia segítségével sikerült felrobbanthatatlanra kovácsolni. Ez a rendszer bünteti, kizárja magából azokat, akik mást vagy többet teljesítenek, elüldözi, külföldre kényszeríti a tehetségeseket. (A termelés is nagyrészt kevés önállóságot hagyó favágás.)

Nem értem, az állam legalább a saját intézményrendszerét miért nem vette kézbe. El lehet tolni persze, ha tiszta fejjel gondolkodni képtelen kádereket küldenek az egyetemek nyakára pártfeladatokkal... Néhány lépést már végre kellett volna hajtani:
- nyugdíjasok elküldése az állami felsőoktatásból,
- tudományos fokozat nélküliek elküldése adjunktus, docens munkakörökben,
- felsőoktatási álláshalmozás megszüntetése,
- publikációk és konferencialátogatások számonkérése, minimum-követelményrendszer előírásán túl annak munkaügyi következményekkel járó betartatása,
- kommunikációképes angol nyelvhasználat előírása és számonkérése (nem Rigó utcai nyelvvizsgapapír!),
- intézményi szinten regionális, sokkarú tudományegyetemek létrehozása összevonással, párhuzamok csökkentésével,
- világszínvonalú budapesti egyetemi konglomerátum létrehozása az ELTE, SOTE, BME, Corvinus, Óbudai Egyetem, Közszolgálati Egyetem, kereskedelmi főiskolák, művészeti egyetemek stb. egyesítésével.

Ha ez intézmény-bezárást eredményezett volna, akkor jöhetett volna egy olyan állami segítő rendszer, amely a tud.teljesítményt elért szürkeállományt delegálhatná a megmaradó - különösen a vidéki regionális - egyetemekre.

persicsbalint 2012.08.13. 10:10:36

@Bélabácsi: Sok ember számára a piaci verseny egymás átbaszását jelenti Magyarországon, mert a 90-es évek elejének gyors meggazdagodást ígérő vadkapitalizmusa ezt mutatta. De a piaci verseny nem erről szól. Sokáig lehet erről beszélni meg sokat lehet erről beszélni, a lényeg: a balatoni árusok sem értik meg, hogy egy nyár alatt nem lehet meggazdagodni, az IT és celeb szektoron kívül az igazán vagyonos emberek családjai generációk óta ugyanazzal foglalkoznak, ezért tudnak nagy vagyonra szert tenni: az időtényezőt nem lehet kihagyni a dologból.

Ezért persze itt se várhatjuk azt, hogy ha versenyalapú felsőoktatást csinálunk (hú de sok oktató bukna bele...), akkor egyből jobb lesz. Az a baj, hogy azok az emberek, akik most felsőoktatásban dolgoznak, nem tudják elképzelni, milyen is a valódi versenyhelyzet, amikor is nincs "egymást idézzük a haver intézettel minden publikációban, ezért mindkettőnknek megvan az impaktfaktor", nincs "kaptunk pályázati pénzt, el kell költeni, ha értelmetlen dologra, az se baj" (ez utóbbiról csak annyit: személyes tapasztalat volt, hogy fizetést nem kaptak a kutatók, kutatásban részt vevő, mert könyvekre kellett elkölteni a pénzt). Ugyanígy megszűnne a "fiókba fejlesztünk/fiókba kutatunk" probléma is, de azt sok ember nem tudja elfogadni. Tudom, létezik a publish or perish, de nem mindegy, mi az a minőség, amit publikálsz. Amíg darabszámra mérik a fokozatot szerzőket is a finanszírozásban, akkor a fokozatszerzés követelményei előbb utóbb szépen csökkenni fognak.

KopaszMercis 2012.08.13. 10:12:58

A klumpas bolcsesz HRes kurvaknal feleslegesebb leny a vilagon nincs... Szerencsere eddig elkerultem oket, de ami kesik nem mulik :(

ProsTata 2012.08.13. 10:19:01

@Fertőtlenítés a faluban:
Nálunk (és ezzel lehet, hogy el is árultam melyik intézménynél dolgozom), az egyetem bevételeinek kb. 50%-a ugyn. saját bevétel, külső forrásból érkezik.
A bevételeket a tanszékek viszonylagos szabadsággal használhatják fel, tárgyi eszközökre és bérezésre is fordíthatják. A bevétel egy meghatározott %-át kell kell befizetni a nagy közös alapba. A bevételek másik 50% a hallgatók után kapott állami támogatás és a minisztériumi pályázatokból szerzett pénz.
Nálunk még mondhatnánk azt, hogy igazad van, mert magas a saját bevétel aránya. DE! A szükséges adminisztráció, háttér biztosítása (kezdve a saját bevétel érdekében végzett tevékenységhez szükséges tárgyi eszközökkel, energiával, telekommunikációs költségekkel stb.) a kiszolgálók feladata. Ez nem kevés! A használt infrastruktúra megújításának költségeit valahogy senki nem akarja beleszámolni... Az nem csak "van". A többlet bevételért a projektben résztvevő munkatársak többet visznek haza, a kiszolgálóknak meg benne van a bérében...

hower 2012.08.13. 10:20:26

@FILTOL: ott a pont. Milyen sírás van most például amiatt, hogy akik 62 évesek, azok valóban menjenek nyugdíjba és legalább egy pici helyet adjanak már a mögöttük jövő generációknak. Nyilván nem ilyen faék módjára kéne ezt bevezetni, mint ahogy a fidesz teszi, de hogy ez most nagyon nem jól van, az is biztos.

Globetrotter2014 2012.08.13. 10:23:04

Az egyetem nem versneyszféra, de az állami finanszyírozású szervezetek között is a kevésbé hatékonyak közé tartozik.

Most eltekintve attól, hogy az egyetemek fő tevékenysége nem feltételenül piacorientált és kerereskedelmi jellegű, az alapvető gond hoyg meg sem próbélnak versneyszellemet bevezetni.

Amerikában kőkemény verseny van, a verseny bele van kódolva trsadalomba és az okatatásba is.

Ennek megefelelően az amerikai egyetemeknek van rangjuk az Európainaknak nem nagyon.

Érdemes végigfutni pár nemzetközi listát... Japán, Szingapúr, még Autrrália is jobban szerepel, mint a legnevesebb Európai egyetemek.

És akkor még a magyar ugarról nem beszéltünk...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 10:23:31

@persicsbalint: Amíg a publikációkért fizetni kell, addig még az is komoly probléma, hogy csak a tűzhöz közel állók és anyagilag elég jól állók tudnak tudományos publikációkat felmutatni.
Például: aki valamelyik egyetemen dolgozik, annak finanszíroznak egy-két konferenciát, könyvkiadást, stb. és még a fizetése is sokkal magasabb, ha esetleg magának kellene ezeket zsebből fizetni. Egy doktorandusz hallgató hiába okosabb, sokkal szűkösebbek a lehetőségei.

Kooppaany 2012.08.13. 10:26:44

@online távmunkás: Igazad van, csak ez az "adjunk még néhány évet" típusú időhúzás már 1995 óta megy :-). Sokan azóta sem doktoráltak vagy írtak volna le egyetlen sort. Sajnos, valamelyik kormányzatnak meg kell lépnie - az előző sem merte - az intézményszám-csökkentést. Ha egyoldalúan népszerűségi-gazdaságossági indokokat hozunk fel, akkor csak Budapesten volna szabad állami felsőoktatási intézménynek működnie (elhelyezkedési esély ott a legnagyobb), ami nyilvánvalóan tarthatatlan.

persicsbalint 2012.08.13. 10:30:12

@online távmunkás:
A publikációs rendszerekkel nagyon sok kutatónak van baja. Én azt gondolom, hogy egyre jobban fog terjedni az arXiv és hasonló megoldások, egyszerűen azért, mert az elektronikus elosztott információmegosztás egyszerűen sokkal rugalmasabb, mint a papíralapon gondolkodó (azaz rögzített kiadási időszak, stb. A formátum ettől függetlenül lehet digitális) Elsevier-féle publikációs mogulok.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 10:30:45

@ZF2: A nemzetközi listák élmezőnyébe 99%-ban csak az angolul oktató egyetemek kerülnek fel évtizedek óta.
Ez az egyik fő oka az amerikai és angol túlsúlynak a listán, amellett, hogy arrafelé a magánszemélyek sokkal többet áldoznak az oktatásra (az állami támogatás GDP-arányosan hasonló a magyarhoz).

hower 2012.08.13. 10:31:34

@Kooppaany: És ez nemcsak az egyetemekre igaz, de a kutatóintézetek egy részére is. Szociális elfekvők, legalábbis egy részük.

persicsbalint 2012.08.13. 10:33:23

@Kooppaany: Az intézmények számának csökkentése egyszer már megtörtént (integrációs időszak 2000 körül), de ott sem szűntek meg valóban pozíciók. Párhuzamos adminisztrációkat ugyanúgy fenntartották, mint a párhuzamos oktatási rendszereket. Példa: Pannon Egyetem (régebben Veszprémi Egyetem). Integrálódott a Georgikonnal, de még mindig létezik a Georgikonon gazdasági ismereteket oktató tanszék, ezzel párhuzamosan létezik a Gazdaságtudományi Kar Veszprémben. És nem csak itt létezik az egyetem-az-egyetemben struktúra, hanem mindenhol máshol, ahol integrálódtak intézmények. Így csak papíron szűntek meg felsőoktatási intézmények, a realitásban nem. Persze, a statisztika javult, de a rendszer még rosszabb lett, mint volt.

jog-ász 2012.08.13. 10:35:18

az egyetemeknél feudálisabb rendszer nincs is ma. totálisan hűbérúri kézben az egész, csak a nyalás meghunyászkodás viszi előre az embert. egy dékán, rektor olyan mint egy középkori hűbérúr..mig néha ki nem végzik.

Elado a lakásunk · http://eladjukalakasunk.blog.hu/ 2012.08.13. 10:36:58

Semmilyen szervezet, ahol cél a hatékonyság és eredményesség, továbbá ahol minőségi emberkibocsátás történik, nem nélkülözhet(né) a szakavatott HR alkalmazását. Nem csodaember felvételével, hanem a tudás és eljárásmód integrálásával.

Blogoló, várjuk a posztokat!

RepLa 2012.08.13. 10:37:14

@Bélabácsi: Az alapgondolattal, hogy a hatékonyságot a verseny kikényszeríti, egyetértek. Persze pl. a katonaság is igen hatékony szervezet tud lenni, de az ugye másfajta berendezkedés, maradjunk a demokratikus keretek közt..... amíg hagyják persze. Demokratikus keretek közt pedig a piaci verseny lehet csak elegendő kényszer.
De a megoldásod nem tetszett. Mert ha belenyúlok, ha felülről összevonok,tehát korlátozom a versenyt, akkor megette a fene. A kereteket kellene tisztába tenni, hogy az oktatás és kutatás - mint alaptevékenységek - színvonala a tevékenység jövedelmezőségébe is beleszámítson, magyarul egy szakmailag előkelőbb intézmény többet keressen, és akkor ez majd elkezd hatni.
Az állam a saját intézményi tekintetében mint tulajdonos kellene, hogy viselkedjen: nem felügyelőket küldeni a nyakukra, hanem az oktatás színvonalát mérni, és ez alapján finanszírozni.
És az állam, mint legfelsőbb szabályozó szereplő, ennek a stratégiai ágazatnak a minél piacibb működésén kellene, hogy fáradozzon, s nem a kézivezérlésén.

A menedzsment olyan, mint a szülői feladatkör. Nem a gyerek kézivezérlése a cél, hogy mindig mindent megoldjon helyette a szülő, hanem hogy minél önállóbban, életképesebben tudjon élni. Vagyis minél jobban csinálod, annál feleslegesebbnek tűnsz. Félek, hogy a cikképp az állami beavatkozás szükségességének megmagyarázására született. Ami persze szükséges, de a "majd én megmondom, hány jogász vagy közgazdász kell, meg hogy mennyi legyen a tandíj, meg hogy hány oktató kell" hozzáállás egy örvény, ami sajnos egyre gyorsabb ütemben visz lefele.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 10:38:05

@Kooppaany: Központilag, törvényben kell időt adni és betartani. Szerintem most nincs ilyen szabályozás.
Az kész vicc, amikor az egyetem a kinevezésbe azt írja, 2020-ig kell fokozatot szereznie, aztán majd hosszabbítgatja...

Kooppaany 2012.08.13. 10:38:43

@Belagezapista: Megpróbáltuk. Nem jött be. Mindegyik a saját munkahelyi tapasztalatait próbálta elmondani, igazi kitekintés, általánosítható ismeretek nélkül. A termelésből érkezett kollégáknak cca. másfél órás mondanivalójuk volt, a félév nagyobb részében szenvedtek. (Rövid pódiumelőadásra vagy kerekasztal-beszélgetéshez javasolnám őket, arra kiválók, gondolatébresztők, elemezhetők.)

mf_laca 2012.08.13. 10:39:07

Én pár hónapja hagytam ott a valószínűleg legjobb anyagi helyzetben lévő magyar egyetemet, több évet dolgoztam ott. A cikkírónak sokmindenben igaza van. Csak azt nem szabad elfelejteni, hogy mindent csak lokális (legfeljebb Kari, de leginkább tanszéki) szinten szabad kijelenteni. Én egy rosszul (pontosabban: igazságtalanul) működő tanszékről jöttem el. Karon belül is láttam jobban (=verseny alapon) működő tanszékeket, tehetséges vezetőkkel. Nekik jól ment. Nekem nem, és nem azért, mert nem dolgoztam.

Nálunk a bérolló leginkább nem 300% volt, hanem inkább több. Kb. az volt a módszer, hogy "Te projektezel, nem oktatsz, és hazaviszed a Zs-t. Te pedig megszoptad, mert a projektező kolléga óráit is te viszed." Hogy ki kell mutatni a felsőoktatási törvény óraszámait? Mi sem könnyebb, írtunk mi statisztikákat mérnöki has felhasználásával.

Amit én nagyon szerettem volna látni a szűkebb környezetemben:
- bértárgyalás ("Pl. biztosítom neked az alapbér 200%-át, plusz évi legfeljebb 20% prémiumot teljesítmény alapon")
- olyan vezetés, aki főállásban projektszerzéssel és - menedzsmenttel foglalkozik (ehelyett ez az én feladatom volt, ha nem akartam éhen halni)
- stratégia
- szoros együttműködés az iparral.

Ehelyett az ment, hogy volt az alapbér, ami elég a lakáshitelre. Prémiumot fel lehet venni projektből, de akkor abban vagy érdekelt, hogy ne költs belőle sokat (pl. ne menj konferenciára - azt is maguknak fizettük). Ezen kívül egy-egy ösztöndíj, amit pedig a cégek nem nagyon osztogatnak.

Flúgatlan 2012.08.13. 10:39:38

Ez így kicsit túl általános. Van képem a témáról, van sok igazság, amit ír a szerző, de jó lenne konrétabban. Nem mindenhol van az úgy, ahogy a cikk leírja.

Amúgy meg a "képzett" "szakember" HR-esekkel és menedzserekkel is van egy vagon rossz tapasztalatom, amikor nem értik a rendszert, amit menedzselnek. Ebből is ugyanakkora (csak más jellegű) sületlenségek jönnek ki, mint a professzor-rektorok tevékenységéből.

Kooppaany 2012.08.13. 10:40:05

@tükörfúró: Jó a bértábla, mert ha még ez sem lenne, a kulik még kevesebbet, a főnök és macája meg többet kapna.

Kooppaany 2012.08.13. 10:42:31

@online távmunkás: Van. Felsőoktatási törvény (nemzeti masnival)

RepLa 2012.08.13. 10:46:57

@persicsbalint: Értem, amit mondasz, sok igazság van benne, de szerintem nincs más út, csak a versenyalapú oktatás. A kézi vezérlés nem oda fog vezetni, sőt, még azt is tönkretesszük, ami még megmaradt. Helyette gőzerővel azon kellene dolgozni, hogy minél előbb beinduljanak a teljesítmény alapú visszacsatolások, és akkor elindulnánk fölfelé. Lassú játék lenne ez, ebben igazad van, de más útban nem hiszek. Az előző rendszerben kipróbáltuk a központi vezérlést, és hát hosszabb távon, tendenciájában láthatólag nem működött.
Talán egyformán látjuk. :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 10:53:02

@persicsbalint: Akkor tudnak majd ezek a rendszerek elterjedni, ha elfogadják őket az intézmények a fokozatszerzési eljárásoknál (doktori, habilitáció, MTA doktori, stb.)

Én még azon szoktam kínomban nevetni, amikor azt látom, hogy a doktori iskolák között milyen színvonalkülönbségek vannak publikációs követelményekben:
- A egyetem X kara: egy félévnyi önálló oktatás 8 kredit. Akármennyi tantárgyat oktat, ugyanúgy 8-at kap egyre vagy ötre is.
- A egyetem Y kara: meghívja egy ismerőse előadni egy tantárgy egyetlen órájára, 10 kredit

- A egyetem: bármilyen publikáció az egyetem saját kiadású, lektorálatlan kiadványában, 8 kredit
- B egyetem: legalább 6 oldalas publikáció lektorált folyóiratban, 8 kredit

- A egyetem: 4 órás tanszéki konferencia szervezése, ahol csak a tanszéken oktatók és a doktorandusz hallgatók adnak elő, 6 kredit
- B egyetem: 3 napos országos konferencia szervezése, 4 kredit

persicsbalint 2012.08.13. 10:59:36

@online távmunkás: Szerintem akkor fog elterjedni, ha maguk a kutatók elfogadják. Hiszen a kutatók alkotják a tudományos köztestületeket is. Nem várni kell arra, hogy megváltozzon a rendszer fölötted, hanem tenni érte.

Az, hogy az egyetemek egymással nem összemérhető követelményrendszert állítanak fel, nem csak a doktoranduszi szinten, hanem hallgatói szinten is igaz. Létezik az egyes szakokra KKK (képzési és kimeneti követelmények), de mégis láthatjuk, hogy az egyes intézmények mennyire eltérnek tőle.

Amerikában létezik pl. szabvány (na jó, ajánlás) arra vonatkozóan, mit jelent informatikusnak lenni. Magyarországon hiába van KKK, két intézmény között hatalmas eltérések vannak, de nem csak az oktatás minőségében, hanem annak elvárt tartalmában is, természetesen ennek egy oka van: a személyi állomány. Ha a karon nem ért senki megfelelően a szoftvertervezéshez, nem lesz oktatva. Viszont ha sokan értenek termelői rendszerek matematikai modellezéséhez, az lesz oktatva. Akármennyire is felesleges vagy hasznos lenne valamelyik.

Kooppaany 2012.08.13. 11:32:51

@online távmunkás:

2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról

"31. § (1) Nem foglalkoztatható tovább az az oktató, aki az oktatói munkakörben történő foglalkoztatásának kezdetétől számított

a) nyolcadik év elteltéig az adjunktusi munkakör

b) huszadik év elteltéig a docensi munkakör

betöltéséhez szükséges feltételeket nem teljesítette.

(2) Nem foglalkoztatható továbbá az az oktató sem, aki az oktatói munkakörben történő foglalkoztatásának kezdetétől számított tizenkettedik év elteltéig nem szerzett tudományos fokozatot."

Érdemes elolvasnod a megelőző és a következő paragrafusokat is (nem másolom be).

M. Péter 2012.08.13. 11:33:02

@Belagezapista: Személyes tapasztalatom, hogy pont két ilyen óraadó volt messze a legrosszabb oktató a tanszéken. Nem volt semmi tanítási tapasztalatuk, sem érzésük ahhoz, hogy mit lehet a diákoktól reálisan elvárni.

Kooppaany 2012.08.13. 11:39:38

@online távmunkás:

Ráadásul a doktori, de különösen a habil vagy nagydoktori (akadémiai doktori) fokozat odaadása sokszor szubjektív, amelyet csak tudományos-szakmai teljesítménnyel nem lehet kiérdemelni: valahol valakik elhatározzák, hogy az illető "alkalmas"-e a tud.fokozat megszerzésére, és az objektív előfeltételek mellőzésével pálcát törnek sorsa felett. (Mindannyian láttunk ígéretes derékba tört karriereket - és érdemtelenül futtatottakat egyaránt.)

persicsbalint 2012.08.13. 11:40:38

@M. Péter: Mivel ők a közepébe kerültek be, ha jól gondolom, nem volt részük a tanmenet kialakításában, így persze nem is lehet őket betenni oktatásba. Mindent a megfelelő kontextusban lehet csak csinálni. Aki kijelölte őket oktatónak a megfelelő előkészítés nélkül, az is felelőtlen ember volt ebben az esetben. Kaptak információt arról, mi az, amit az adott diáksereg már megtanult és ez alapján mit lehet tőlük elvárni?

Másrészt szerintem egy versenyszférából jövő jobban tudja, mi az, amit el KELL várni egy jól képzett szakembertől. Így ha az ő elvárásai szerinted nem reálisak, abból látszik, hogy nem tudod, mik a realitások a munkaerőpiacon és mekkora eltérés van a valóság meg az egyetem között.

Úgy gondolom, Belagezapista azt akarja mondani, hogy olyan emberekkel kell kialakítani az EGÉSZ oktatási rendszert (nem csak egy részét, hanem az elejétől az egészet), akik pontosan tudják, milyen valódi tudásra kell szert tennie egy embernek, aki a munkaerőpiacon érvényesülni akar. Sajnos azt tapasztalom, hogy a legtöbb egyetem a hallgatókból nem értelmiségi szakembert, hanem PhD-st akar nevelni.

Kooppaany 2012.08.13. 11:49:50

@persicsbalint: Nekem is az a személyes tapasztalatom, hogy a termelésiek egyoldalúan látják a világot. Hiába mondja el, "hogy van", annak érvényessége a saját munkakörére, munkahelyére, az ő kis szűk világára vonatkozik.

A termelésből jött szakember akor lenne jó, ha (nálunk is) lennének vállalati egyetemek - ha a nagyvállalatok saját főiskolákat hoznának létre ahelyett, hogy az állami költségvetésből finanszírozott generális egyetemektől várnák el a saját profiljuknak megfelelő szakembert. Áldozniuk kellene a (felső)oktatásra, nem az államtól várni, hogy intézményrendszerén keresztül, az adófizetők pénzén oldja meg a konkrét vállalat szakember-utánpótlását.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 11:53:10

@Kooppaany: Ez azt jelenti, hogy az egyetemekbe beolvadt főiskolák oktatóinak többségét már rég ki kellett volna rúgni a törvény alapján...

persicsbalint 2012.08.13. 11:56:05

@Kooppaany: Áldoznak ők erre, van a szakképzési hozzájárulás, amit pont erre kötelező fizetni. Azaz fizetnek úgy adót, hogy beleszólásuk nincs a felhasználásba.

Kooppaany 2012.08.13. 12:02:11

@persicsbalint: Meg az egyéb adományok, amikért ezernyi kéz nyúl :-) A szakképzési hozzájárulás egy idő után oda vezetett, hogy a nagyvállalatok egy része saját beszállítóit is arra kérte, hogy a nagyvállalat oktatóközpontját támogassák vele. (Finanszírozni kellett a fél- és egynapos belső tréningeket.) Szép volt az eredeti elképzelés a szakképzési hozzájárulással, de aztán nem minden forint jutott arra, amire azt szánni kellett volna.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.13. 12:15:48

@M. Péter: Igen, az mindig szép eredményekkel jár, amikor személyes/politikai/egyéb nem szakmai indokok alapján hívnak valakit óraadónak.

persicsbalint 2012.08.13. 13:09:52

@Kooppaany: Nem a szakképzési támogatásról (ami valóban célirányos) beszélek, hanem a szakképzési hozzájárulásról.
Az egy nem célirányos általános adó. Megszűnt januártól a nevesített, oktatási intézménynek adható, a szakképzési hozzájárulásból leírható fejlesztési támogatás.
vallalatikepzes.hu/jogi-hatter/29-jogi-hatter/205-megszunik-a-sajat-munkavallalok-szakkepzesi-tamogatasa.html

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.13. 14:48:07

@ProsTata:
"Sajnálattal veszem tudomásul, hogy Te is azon oktatók sorait gyarapítod, aki szemellenzőtől nem látja a valóságot."
Nem vagyok oktató.
Feltételezem, hogy műszaki szolgáltatásban veszel részt, nem ellenük intéztem a kirohanást. A trollkodást a pénzügyi vonal váltja ki belőlem, talán mert párszor betettek nekem.
Tudom, hogy nem személyeskedni akarsz, de olyan képet festesz rólam, ami igen-igen hamis. Érthető, a sirámaidat nem mondhatod el annak, aki kivágja Nálad a biztosítékot, ehelyett itt vagyok én, szépen megrajzolsz aztán leköpsz.
Nincs és nem lesz SZÉPséges kártyám, nem nyaralok, ugyanakkor reggel 8-tól (nyolctól, mert a munkakezdést nézik) estig hajtom a műszereket, mert a projecteknek mennie kell, különben lakat.
Nemcsak a széket nem teszi senki alánk, de sokszor nekünk kell heftölgetni, műszereket tákimákizni, mert így jövünk ki a legolcsóbban.

Fertőtlenítés a faluban 2012.08.13. 14:55:21

@ProsTata:
"Nálunk (és ezzel lehet, hogy el is árultam melyik intézménynél dolgozom), az egyetem bevételeinek kb. 50%-a ugyn. saját bevétel, külső forrásból érkezik.
A bevételeket a tanszékek viszonylagos szabadsággal használhatják fel, tárgyi eszközökre és bérezésre is fordíthatják. A bevétel egy meghatározott %-át kell kell befizetni a nagy közös alapba."

Azt hiszem ebből megvan az egyetemed. Azt kell mondjam, irigyen tekintek Rátok. Nálunk a bevételek 60 %-a landol a rektori hivatalban, többek között a sokat szidott apparátus finanszírozására, illetve pár százalék megy még a karnak is. A maradékból lehet dőzsölni a tanszéknek. A dőzs fele még elmegy arra, hogy az eszközök fogyóanyagát pótoljuk.

M. Péter 2012.08.14. 17:37:49

@online távmunkás: Nem erről van szó, hanem olyan tárgyakról, amelyek tanításához speciális képesítés kell, eleve kevés ilyen ember van, ezek között kell találni olyat, aki hajlandó elvállalni, és a munkaadója is engedi.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.08.14. 20:13:58

@M. Péter: Az még a jobb eset, amikor a tanár legalább ért ahhoz, amit tanít :)
süti beállítások módosítása